Redovisningsansvarig till Smarte Carte Sweden

Smarte Carte Sweden

Publiceringsdatum: 2025-08-11

Tjänstgöringsort: Sigtuna

Vill du ta ansvar för redovisningen i en internationell kontext – där du får använda din erfarenhet fullt ut och samtidigt vara med och bygga upp något långsiktigt?

Hos Smarte Carte Sweden kliver du in i en roll med både bredd och djup, där du får arbeta nära ledningen och bidra till att forma ekonomifunktionen i ett bolag med stark tillväxt inom flera europeiska marknader.
 

Om tjänsten

Som Redovisningsansvarig ansvarar du för redovisningen i fem europeiska bolag inom koncernen. Du arbetar operativt och samordnande i ett mindre ekonomiteam med nära koppling till både EMEA-ledningen och den lokala verksamheten i Sverige.

Du har ett nära samarbete med bolagets Finance Director och övriga två personer i ekonomiteamet, och tillsammans ansvarar ni för att skapa struktur, kvalitet och god finansiell styrning i en internationell miljö.

Rollen omfattar hela redovisningskedjan – från löpande bokföring och bokslut till rapportering och analys, enligt både svenska regelverk och internationella standarder (GAAP/IFRS). Redovisning och bokföring sker enligt amerikansk kontoplan.

Du rapporterar till Finance Director för Smarte Carte EMEA – som även är VD för Smarte Carte Sweden AB – och fungerar som en kvalificerad samtalspartner i redovisningsfrågor.

I två av divisionens bolag hanteras redovisning och lönehantering idag via externa leverantörer, men ambitionen är att successivt bygga upp mer av dessa funktioner internt – där du som Redovisningsansvarig får en viktig roll i att skapa rätt struktur och förutsättningar.

Smarte Carte Sweden är verksamt på Arlanda flygplats. Placering är på kontoret i Arlandastad, hybridarbete erbjuds 1–2 dagar i veckan.
 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Leder och samordnar redovisningen för samtliga bolag inom EMEA-divisionen, inklusive löpande redovisning samt månads- och årsbokslut.
  • Driver och kvalitetssäkrar redovisningsprocesser i nära samarbete med lokala ekonomifunktioner.
  • Ansvarar för deklarationer av moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt och övriga lagstadgade rapporter.
  • Säkerställer efterlevnad av relevanta regelverk och interna riktlinjer.
  • Utvecklar och upprätthåller interna kontrollsystem och effektiva uppföljningsprocesser.
  • Bidrar till divisionens finansiella styrning genom rapportering, budgetarbete och analys tillsammans med ett team om tre personer.
  • Bidrar med redovisningsexpertis till VD och ledningsgrupp i frågor som rör finansiell styrning och efterlevnad.
  • Genomföra internutbildning som stärker både ekonomipersonalens och chefernas kompetens inom redovisning.
 

Lämplig bakgrund

Vi söker dig som är civilekonom eller har motsvarande relevant utbildning och minst fem års erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete – gärna i en internationell miljö eller koncernstruktur. Du har god förståelse för hela redovisningsflödet och känner dig trygg i att arbeta självständigt med bokslut, rapportering och deklarationer.

Har du erfarenhet av IFRS och/eller US GAAP är det meriterande. Det är även positivt om du har arbetat i en controllerliknande roll med inslag av analys, uppföljning och strukturförbättringar. Du har mycket goda kunskaper i Excel och är van att arbeta i affärssystem – erfarenhet av NetSuite och Visma är ett plus.

Du är analytisk, noggrann och lösningsorienterad. Du trivs med att skapa struktur och gillar att driva saker i mål. Du är prestigelös och har lätt för att kommunicera med såväl ledning som kollegor – på svenska och engelska.
 

Vad erbjuder vi

Vi erbjuder ett uppdrag med tydligt mandat, stort handlingsutrymme och kompetenta kollegor i Sverige och internationellt. Du omfattas av friskvårdsbidrag och tjänstepension enligt ITP1 – men framför allt: ett sammanhang där du får ta ansvar, påverka och bidra till långsiktig tillväxt

Det här är en möjlighet för dig som vill arbeta nära affären i ett bolag där du gör skillnad.
Hos Smarte Carte Sweden kliver du in i ett expansivt skede med stort behov av struktur, kvalitet och finansiell förankring. Här får du använda din erfarenhet fullt ut – och samtidigt vara med och bygga upp framtidens ekonomifunktion.
 

Om företaget

Smarte Carte Sweden AB tillhandahåller bagagetjänster på Arlanda flygplats, och är ett helägt dotterbolag till Smarte Carte, Inc. (USA).

Smarte Carte har i över 50 år varit en av världens ledande aktörer inom hantering av bagagevagnar, förvaringsboxar, barnvagnar och massagestolar – främst på flygplatser och nöjesparker.

Smarte Carte har sitt huvudkontor i St. Paul, Minnesota (USA) och har över 3 000 anställda på mer än 2 500 platser runtom i världen – bland annat i USA, Australien, Kanada, Irland, Nya Zeeland, Norge, Singapore, Sverige och Storbritannien.
 

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Smarte Carte Sweden AB med SJR. För frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Kraft på therese.kraft@sjr.se. Urval sker löpande. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller LinkedIn-meddelande.

Vi tillämpar ett kompetensbaserat urval. Om du uppfyller kvalifikationerna kan det första steget i processen vara att besvara några kompletterande frågor. Vid behov används även Matrigma (problemlösningstest) och MAP (personlighetsformulär).

Före anställning genomförs sedvanlig registerkontroll/säkerhetsprövning. Välkommen med din ansökan!
 

 

Kontaktperson
Therese Kraft