Treasury Analyst till Mycronic

Mycronic

Publiceringsdatum: 2025-11-21

Tjänstgöringsort: Stockholm

Har du ett intresse för finansiella flöden, global likviditetshantering och vill utvecklas brett inom Treasury? Vill du arbeta i en internationell koncern med avancerad teknologi, högt tempo och stora utvecklingsmöjligheter? Då kan denna roll hos Mycronic vara helt rätt nästa steg för dig.

Mycronic är ett internationellt högteknologiskt bolag med huvudkontor i Täby. Företaget präglas av en ingenjörstung och innovativ kultur, där många medarbetare arbetat länge och där ansvar, kvalitet och prestigelöshet är centrala värden.
 

Om tjänsten

Som Treasury Analyst på Mycronic blir du en del av koncernens Treasuryfunktion i Täby – navet där koncernens globala finansiella flöden samordnas. Du arbetar nära Treasurer och får en bred roll med arbetsuppgifter som spänner över likviditetshantering, valutaexponeringar, Trade Finance och stöd till dotterbolag världen över.

Merparten av koncernens försäljning sker internationellt, vilket innebär mycket kontakt med Asien, Europa och Nordamerika och löpande dialog med både interna och externa parter. Du kommer tidigt in i både operativa och strategiska processer och ges möjligheten att växa in i mer avancerade arbetsuppgifter inom Treasury, riskhantering och projektledning.
 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Avstämning och rapportering av koncernens finansiella exponeringar
  • Daglig hantering av likviditet, cash pools och betalningsflöden
  • Stöd i valutahantering, inklusive valutaterminer och enklare hedgingprocesser
  • Kassaflödesprognoser och likviditetsanalyser
  • Trade Finance-administration
  • Support till dotterbolag globalt i frågor kring banker, risker, betalningar och behörigheter
  • Dokumentationsarbete och kontakter med banker, jurister och revisorer
  • Rapportering till CFO och koncernledning
  • Deltagande i interna projekt, förbättringsarbete och digitalisering
  • Löpande administrativ support till Treasurer
 

Lämplig bakgrund

Vi söker dig med en akademisk examen inom ekonomi och minst ett par års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Treasury, riskkontroll, bank eller motsvarande. Du har skaffat dig en grundläggande förståelse för valutor och räntor samt finansiella risker. Har du erfarenhet av Trade Finance är det mycket meriterande.

Du har god systemvana generellt och vi ser gärna att du har erfarenhet av något Treasury system sen tidigare. Internationell erfarenhet är en fördel och goda kunskaper i såväl svenska som engelska en förutsättning.
 

Personliga egenskaper

Du är en person som tar initiativ, arbetar noggrant och har en stark vilja att lära och utvecklas. Du är ansvarstagande, har hög integritet och trivs med att hantera flera uppgifter samtidigt på ett strukturerat sätt. Dessutom har du ett serviceinriktat och stöttande förhållningssätt, där du gärna hjälper både kollegor och verksamheten framåt.
 

Vad erbjuder vi

  • En unik bredd inom Treasury – du får göra ”allt” inom en internationell koncern och bygger snabbt din kompetens
  • Stöd och utbildningar genom banker och interna funktioner
  • Hybridarbete (2 dagar/vecka)
 

Om företaget

Mycronic is a global high-tech company whose innovative solutions have been advancing electronics technology for over 50 years. Today we continue to grow and serve customers in an expanding variety of industries. What we do impacts the future of technology, and in turn, the way we live our lives tomorrow.

We’re looking for people to join our talented, motivated and friendly team on the cutting-edge. Here, in an open, collaborative and flexible environment, you’ll work alongside leading industry experts and take on challenging projects that bring tomorrow’s electronics to life.

With a presence in more than 50 countries, our culture is defined by innovation, technical excellence, and a collaborative, down-to-earth approach. Our purpose is to bring tomorrow’s electronics to life, and our vision is to be the most trusted partner to the creators of tomorrow’s electronics.
 

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Micronic med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Borgeström på sara.borgestrom@sjr.se.. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!