Financial controller med bredd – redovisning och analys i fokus

SJR

Publiceringsdatum: 2025-12-05

Tjänstgöringsort: Stockholm

Vill du vara med på en spännande tillväxtresa och bidra med din kompetens inom både redovisning och business controlling? Vår kund är ett expansivt bolag i norrort som nu söker en nyckelperson till ekonomiavdelningen. Här får du en kombinerad roll med stort ansvar och möjlighet att påverka – för rätt person finns chans att uppdraget övergår i en fast anställning.
 

Vill du vara med på en spännande tillväxtresa och bidra med din kompetens inom både redovisning och business controlling? Vår kund är ett expansivt bolag i norrort som nu söker en nyckelperson till ekonomiavdelningen. Här får du en kombinerad roll med stort ansvar och möjlighet att påverka – för rätt person finns chans att uppdraget övergår i en fast anställning.

Om tjänsten

Som Redovisningsekonom/Business Controller blir du en del av ett engagerat team där du arbetar nära verksamheten. Rollen är bred och kombinerar operativt redovisningsarbete med analys och uppföljning för att driva affären framåt. Du kommer att vara mycket på plats på kontoret, men med viss flexibilitet. Start är planerad till slutet av januari.
 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Redovisning:
  • Avstämning och bokföring av huvudbokskonton
  • Förberedelser inför rapportering (t.ex. beräkning av befarade kundförluster, åldersfördelning av kundfordringar, IC-avstämning)
  • Periodiseringar och kontering i ERP
  • Hantering av anläggningsregister (underlag, registrering, avstämning, analys)
  • Avlastning av redovisningsansvarig vid behov

Business Controlling:
  • Uppdatering av veckovisa KPI:er
  • Projektuppföljning och analys i ERP
  • Skapa egna rapporter och djupgående analyser för att bidra till resultatutvecklingen
  • Utveckla analyser i Power BI
  • Ekonomiska genomgångar med regionchefer
  • Delta i förbättrings- och utvecklingsprojekt

 

Lämplig bakgrund

  • Gedigen erfarenhet av redovisning och förståelse för ekonomiska flöden
  • Erfarenhet av att arbeta självständigt med analyser och rapportering
  • Avancerade kunskaper i Excel (formler, felsökning, analys)
  • Erfarenhet av ERP-system och gärna Power BI
  • Meriterande med erfarenhet av bokslutsarbete och reskontrahantering
 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är självgående och tar egna initiativ. Du har en analytisk förmåga och ser samband i ekonomiska flöden, samtidigt som du är strukturerad och ansvarstagande. Du trivs med att arbeta mot deadlines och bevakar dina områden noggrant. Rollen kräver att du är flexibel och prestigelös – du rycker in där det behövs och bidrar med lösningar. Vi tror att du är driven, nyfiken och har en vilja att utveckla både dig själv och verksamheten.
 

Ansökan

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Malin Lindqvist. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2025-12-31.

Varmt välkommen med din ansökan!
 

Konsult hos SJR

Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.

Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling.